Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Energiekosten

16-02-2009 | 15:34

Ik heb mij in november aangemeld bij een energieleverancier. De energielevering werd altijd geregeld door een oud-huisgenoot in een studentenhuis. Het leek mij en mijn toenmalige huisgenoten (we woonden met zn 3en) handig de rekening over te zetten op onze naam, en dat werd mijn naam. Wegens plotselinge verhuizing wilde ik dit contract stopzetten. Op mijn aanmeldingsformulieren had ik gelezen dat ik 'binnen 5 dagen' nog af kon zien van het contract. Dit heb ik gedaan, ik heb vermeld dat ik 'af wilde zien van het contract wegens een verhuizing binnen zeer korte tijd.' Dit was in november, en eind november ben ik verhuisd. Nu bleek dat mijn contract helemaal niet was verbroken toen in december zo'n 200 euro van mijn rekening was afgeschreven, een schatting van de kosten over november. Ik heb gebeld en ze zeiden dat ik nog niet was uitgeschreven, maar bij deze zouden ze het regelen. Ik heb nogmaals een brief er achteraan gestuurd om duidelijk te maken dat ik niet wens de rekening te verhuizen naar mijn nieuwe woning en dat ik er per 30 november niet meer woon. Nu weer anderhalve maand verder is er een nieuwe bewoner in mijn oude woning. Met zijn/haar gegevens van de meterstanden is nu een nota opgesteld over december. Er wordt over 300 euro van mijn rekening afgeschreven van de kosten over december. Dat terwijl ik niet meer woonachtig was in de woning op dat moment!! Ik heb gebeld maar men beweerde aan de telefoon dat het 'mijn eigen schuld' was omdat ik geen datum van verhuizing had vermeld en omdat ik de meterstanden niet had doorgegeven. Wegens mijn weinige ervaring (eerste) met energieleveranciers heb ik dit inderdaad niet gedaan. Klopt dit dat dit inderdaad 'mijn eigen schuld' is? En moet ik dit dan betalen? Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik ze nogmaals een brief sturen met een kopie van mijn huidige wooncontract, die inging op 1 dec? Helpt het als ik misschien nog via oud huisgenoten eventueel meterstanden van halverwege november weet te bemachtigen? (ik weet niet of dat lukt en of ze die hebben) Een ander advies wat ik kreeg was via de bank de machtiging stop zetten, is dit een goed idee? Alvast bedankt!


  

1 Antwoord

Antwoord van
01-03-2009 | 10:28

Ik zou in ieder geval via de bank de machtiging stopzetten. In de meeste gevallen kunt u - als er weer een bedrag is afgeschreven - de bank daarnaast nog meedelen dat u niet akkoord met de afschrijving gaat. De bank boekt het bedrag dan terug. U krijgt dan natuurlijk wel een reactie van het energiebedrijf maar dan zijn de rollen omgedraaid. U heeft uw geld terug.

 

Het is begrijpelijk dat het energiebedrijf geen afrekening kan zenden als u geen meterstanden doorgeeft. Misschien heeft de huidige huurder de meterstand genoteerd, zo niet dan is het verstandig om in overleg met hem/haar een schatting van de meterstand per 30 november te maken. Vervolgens adviseer ik u om een aangetekende brief naar het energiebedrijf te zenden met daarin de (geschatte) meterstand per 30 november en hen dringend verzoeken om een afrekening. In die brief zou ik hen meedelen dat de machtiging tot automatische incasso door u is ingetrokken.